B2B Marketing

Zo werkt Inbound Marketing voor B2B

Plat gezegd zijn er zijn twee soorten marketing: B2C en B2B. Marketing naar consumenten noemen we B2C. Bij B2B Marketing (Business to Business Marketing) gaat het om marketing naar bedrijven. Oké, maar vertel eens wat nieuws? Dat kunnen we zeker. Veel bedrijven weten namelijk niet dat Inbound Marketing ook kan werken voor B2B. Het is zelfs dé manier om meer leads en sales te genereren.

Download het Marketing & Sales Alignment Handboek

Business to Business Marketing

Een veelgebruikte manier in Business to Business is cold calling. Oftewel koud bellen. Een nogal pushy manier waar weinig klanten op zitten te wachten. Zou het niet mooier zijn als je klanten naar jou toekomen? En als je eenmaal een lead hebt, je hem waardevolle content kan bieden waar hij echt iets aan heeft? Uiteindelijk wil ook de zakelijke klant dat zijn probleem wordt opgelost. Daarom is Inbound Marketing zo’n effectieve strategie. Je begint al met helpen, nog voordat een lead je klant is!

 

Waarom online marketing essentieel is

Ieder serieus B2B bedrijf heeft een website. Maar alleen het hebben van een site is niet voldoende om klanten te krijgen. Ook in B2B is online marketing essentieel. Dat kan op verschillende manieren, denk aan content marketing, SEO en Social Selling via LinkedIn. De grondslag van elke online strategie is het bepalen van de doelgroep. Bij B2B Marketing richt men zich op de DMU (Decision Making Unit) binnen een bedrijf. Vervolgens gaan we kijken hoe je die kan bereiken. En bepaal je jouw online marketing strategie.

B2B Marketing? Inbound Marketing!

Juist in B2B is Inbound Marketing een goede strategie. Je haalt kwalitatieve leads binnen door waardevolle content aan te bieden. Denk aan webinars, case studies, e-books en whitepapers. Content waar zakelijke klanten echt iets aan hebben. Door een download aan te bieden verzamel je qualified leads die de sales afdeling vervolgens kan benaderen. Om het optimale uit jouw leads te halen moeten sales en marketing goed samenwerken. Deze manier van B2B marketing levert meer conversie op tegen minder kosten.