Wat zijn leads? (Checklist om Leads te Kwalificeren)

Geef elke potentiële klant de juiste boodschap door te leads te kwalificeren. Vraag jij je af wat leads zijn en wanneer je spreekt van een MQL en een SQL. Het is belangrijk om te weten wat leads zijn als je effectief Inbound Marketing wilt inzetten.

Een lead is een potentiele klant 

Lead is de Engelse term voor een potentiële klant. Ondanks een duidelijke definitie van leads vragen veel bedrijven zich af:

  • Wat zijn leads voor onze organisatie?

  • Hoe ga je om met Marketing Qualified Leads?

  • Wanneer is iemand een Sales Qualified Lead?

Wat zijn leads?

Leads moet je duidelijk kwalificeren. Scherpe formulering maakt het mogelijk iedere lead op de juiste manier te benaderen met de juiste boodschap. Met een goed inzicht vergroot je het aantal leads dat klant wordt en heeft een positief effect op je bedrijfsresultaat.

Klinkt allemaal heel eenvoudig, maar een scherpe formulering vraagt de nodige kennis en ervaring. Wil je vernieuwende inzichten opdoen? Plan dan eens een afspraak in met onze professionals.

Leads kwalificeren op de traditionele manier

Aan de hand van kwalificatiecriteria bepaal je wanneer men wordt gezien als lead. Deze kwalificatie is belangrijk voor organisaties om te bepalen hoe je de verschillende klantgroepen benadert.

Belangrijke traditionele kwalificatietechnieken zijn:

  • Budget

  • Autoriteit

  • Behoefte

  • Timeline

Aan de hand van deze criteria toetst men de kwaliteit van de lead.

Leads kwalificeren met marketing automation

Veel B2B-marketeers vinden dat hun taak volbracht is als ze een lijst met leads kunnen overdragen aan sales. Deze worden door hen gekwalificeerd aan de hand van traditionele kwalificatietechnieken.

Leads in de traditionele klantpiramide:

  • Suspect

  • Prospect

  • Cold lead

  • Hot Lead

  • Klant

Dankzij Marketing Automation zijn leads veel beter te kwalificeren. Namelijk aan de hand van hun gedrag. Denk aan kliks op je website, downloads die ze hebben gedaan en mails die zijn gelezen. We kunnen klanten op die manier onderverdelen als je kijkt naar ‘wat zijn leads’:

  • Marketing Qualified Leads

  • Sales Qualified Leads

Marketing Qualified Leads vs Sales Qualified Leads

Wat zijn de verschillen tussen Marketing Qualified Leads en Sales Qualified Leads?

Marketing Qualified Leads (MQL)

Een Marketing Qualified Lead is een prospect die concrete interesse toont in jouw organisatie, product of dienst. Hij heeft zijn contactgegevens achtergelaten in ruil voor informatie die jij hem aanbiedt. Hij wil zich eerst nog oriënteren en alternatieven overwegen voor hij beslist al dan niet tot koop over te gaan.

Lead Nurturing

Het is van belang niet af te wachten maar in top-of-mind van je potentiële klant te blijven. Je dient hem continu te voorzien van waardevolle, relevante informatie en hem te transformeren tot klant.

Sales Qualified Leads (SQL)

Een Sales Qualified Lead (SQL) is een potentiële klant die op het punt staat om een product of dienst af te nemen. Marketing draagt hem over aan de afdeling verkoop met als doel de transactie af te ronden.

Inzicht in je doelgroep

Om een goed antwoord te geven op de vraag ‘wat zijn leads’ is het belangrijk dat je jouw klant kent en inzicht hebt in de Customer Journey. Op de juiste contactmomenten moet je leads voorzien van de gewenste informatie. Inzet van Inbound Marketing maakt het mogelijk snel en effectief op de wensen en behoeften van je doelgroep in te spelen.

Haal profijt uit kennis en inzicht van onze specialisten

Ben je nieuwsgierig geworden hoe marketing automation bijdraagt aan verhoging van het aantal klanten? Onze expert helpen je met antwoorden op ‘wat zijn leads’ en voorzien je van tips hoe je jouw database verrijkt.